Selma had het in haar post destijds over ondernemersprofielen en daarbij passende marketing. De manier waarop ze haar zoektocht naar passende marketing verwoordde, gaf vertrouwen. Ik stond niet alleen in mijn aversie tegen het ‘gemak’ waarop de € 100.000 blijkbaar verdiend wordt. De workshop stond daarom hoog op mijn wensenlijstje; want hoe mooi is het als je bij het begin van je bedrijf al weet welke manieren van marketing bij jou passen en dat je niet al bij het schrijven van je webteksten volledig de plank mis slaat.  

Onweerstaanbaar creatieve supporter

Het was niet verrassend om te ontdekken dat mijn natuurlijke stijl die van supporter is. Ik haal plezier uit het ondersteunen van anderen. Ik schiet van nature te hulp als mens of dier in nood is. Mijn huidige werkgever noemt mij niet voor niets haar reanimatieteam 😊. Moeilijker was het om mijn natuurlijke overtuigingskracht te ontdekken. Op basis van de profielkenmerken die Selma bij de 3 verschillende overtuigingskrachten gaf, zou ik uitkomen bij een conversatiegerichte overtuigingskracht met een snufje van een ander profiel. Mijn intuïtie zei echter dat dit profiel niet klopt. Ja. Ik voel mij beter in een één-op-één gesprek. Maar dat is niet het totale plaatje. Mijn creatieve talent is voor mij veel belangrijker. Ik ben goed in mijn vak. Ik ga voor het hoogst haalbare. Met minder neem ik gewoon geen genoegen. Niet voor niets zei een werkgever ooit tegen mij dat ik een bitch ben. Au! Nadat mijn emoties weer tot rust gekomen waren en de uitleg volgde, bleek het om een vreemd verpakt compliment te gaan. De moeilijkste klussen werden bij mij neergelegd, omdat ik mij daarin vastbijt en het voor elkaar weet te krijgen om ze uit te voeren. Ik kwam er pas later achter dat bitch staat voor “babe in total control of herself”. Oké, dat klinkt beter.

Ik weet dus nu hoe mijn marketingfundament eruitziet. Ik heb nu handvatten hoe ik mijn marketingboom moet optuigen. Wat ik er vooral uit moet laten en - belangrijker - vooral in moet opnemen. Mijn portfolio, verwijzingen door anderen, netwerken in kleine groepen zijn voor mij de belangrijkste elementen. Video, daarentegen, mag dan wel de trend in 2018 zijn, maar is in mijn profiel niet belangrijk. Ben ik even blij…en jullie uiteindelijk ook 😊

Maar ... het voorkomt niet dat ik in de dagen en weken na de workshop baal van mijn profiel. Ik voel een enorme weerstand. Ik ben klaar met die ondersteunende rol, die voor mijn gevoel ondergewaardeerd en onderbetaald wordt. Ik voel geen passie meer borrelen als het gaat om de rechterhand zijn van een directeur of management team. De gedachte alleen al om als virtual assistant een bestaan op te bouwen, doet alles in mij bevriezen. Waarom dacht ik dat het vak waar ik niets meer voor voel in een nieuw digitaal jasje het vuurtje weer zou doen oplaaien? Door mooie succesverhalen van anderen? Maar die zijn hun interesse in hun vakgebied niet verloren. Ik wel! Het past niet (meer) bij mij. Maar wat dan wel? Want ik kan het links- of rechtsom draaien; het feit blijft dat mijn natuurlijke stijl gericht is op “ik los het voor je op”. Ik ben geen charismatische goeroe die jou probleemloos een oplossing verkoopt. Ik ben geen mentor die jou bij de hand neemt en je de wegen laat zien die je kunt bewandelen. Ik ben ook geen verbinder die feilloos weet bij je wie je moet zijn voor het oplossen van je probleem of het verlichten van je zakelijke pijn. Nee, want IK los het probleem voor je op of verlicht je zakelijke pijn; net waar je het meeste last van hebt.

Balen mag … tot op zekere hoogte. Want ergens van balen is geen oplossing. Het zorgt er alleen maar voor dat ik mij ellendig voel en niet verder kom. Dat ik stil sta. Wil ik daarom ondernemer zijn en mijn profiel kennen? Het antwoord is nee. Ik wil doen waar mijn hart van in de fik vliegt. Ik wil met passie jouw zakelijke pijn verlichten of jouw probleem oplossen. Dat hoeft helemaal niet in de vorm van een virtual assistant, freelance secretaresse of office supporter te zijn. Er is nog veel meer in de wereld. Mijn passie wordt gevoed door creativiteit; wat opgeslagen is in mijn DNA. Niet voor niets volgde ik mijn intuïtie om mij in te schrijven bij de Hogeschool Rotterdam voor een opleiding Facility Management. Raakte ik helemaal in trance als ik weer een ontwerp voor de inrichting van een kantoor kon maken. Wist ik docenten en medestudenten te raken met mijn visie, moodboards, ontembare drive en creativiteit. Werd ik als een magneet getrokken naar het vertalen van de bedrijfsidentiteit naar tastbare zaken als huisstijl en huisvesting. Als ergens in de opdrachten “Branding” een onderdeel was, kon ik het niet laten om mij daar mee bezig te houden.

Weet je wat ik zo wonderlijk vind? Dat waar mijn hart zo van in de fik vliegt, ik dat al deed toen ik kind was. Vraag aan mijn ouders hoe vaak mijn kamertje werd veranderd; hoe vaak ik weer tot in detail een ontwerp voor de tuin heb gemaakt. Ze zullen je vertellen dat ze de tel zijn kwijtgeraakt; dat ik ze regelmatig tot wanhoop dreef en dat ze soms niet eens hun bed in konden, omdat ik hun slaapkamer als buffer voor mijn verhuisdrift had gebruikt.

Nu wordt het tijd om aan mijn persoonlijke en bedrijfsmerk te bouwen. Met de handvatten die Selma tijdens de workshop gaf. Wordt het appeltje-eitje? Misschien. Misschien ook niet.

Afdrukken